Δευτέρα 17 Δεκεμβρίου 2007

Λυματολάσπη τέλος


Λυματολάσπη τέλος


Κείμενο: Α. Παπαδοπούλου, Π. Πουλόπουλος

Με γοργούς ρυθμούς συνεχίζονται τα έργα κατασκευής της μονάδας ξήρανσης (Γ’ φάσης) στο Κέντρο Επεξεργασίας Λυμάτων Ψυτάλλειας. Το έργο αυτό αναμένεται να δώσει οριστική λύση στο τεράστιο πρόβλημα της διαχείρισης της λυματολάσπης της Ψυτάλλειας, η οποία μέχρι τότε θα μεταφέρεται με πλοία στο εξωτερικό (Γερμανία) με κόστος 140 Ευρώ ανά τόνο.
Η μονάδα ξεκίνησε να κατασκευάζεται τον Μάρτιο του 2006 από την κοινοπραξία Ακτωρ Α.Τ.Ε.- Αθηνά Α.Τ.Ε. με χρόνο αποπεράτωσης τον Μάιο του 2007 (14 μήνες). Ωστόσο όπως μας ενημέρωσαν οι υπεύθυνοι του έργου σήμερα γίνεται μία μεγάλη προσπάθεια για να ολοκληρωθεί νωρίτερα δηλαδή κατά 1 με 1,5 μήνα ένα τμήμα της μονάδας προκειμένου να σταματήσει να μεταφέρεται η λυματολάσπη στην Γερμανία. Συγκεκριμένα, εκτιμάται ότι στις αρχές Απριλίου του 2007 θα έχουν ολοκληρωθεί οι 2 από τις 4 γραμμές επεξεργασίας της λυματολάσπης. Το εργοστάσιο που θα κατασκευαστεί στην Ψυτάλλεια θα λειτουργεί με τη μέθοδο της θερμικής ξήρανσης που θα γίνεται από 4 περιστρεφόμενα τύμπανα στη θερμοκρασία των 400 έως 500 βαθμών Κελσίου. H λυματολάσπη θα ξηραίνεται και θα γίνεται μία πλήρως υγιεινοποιημένη, ξηρή ιλύς σε κόκκους, πολύ μικρότερου όγκου από την αφυδατωμένη.
Επισκεφτήκαμε το έργο προκειμένου να ενημερωθούμε για την πορεία και τα ιδιαίτερα τεχνικά χαρακτηριστικά του. Στο εργοτάξιο της μονάδας ξήρανσης, η οποία θα είναι από τις μεγαλύτερες της Ευρώπης, μας ξενάγησαν ο επόπτης του έργου από το ΥΠΕΧΩΔΕ κ. Στέλιος Καλαϊτζής και ο υπεύθυνος Μηχανικός του έργου της ξήρανσης της Κοινοπραξίας Ακτωρ Α.Τ.Ε.- Αθηνά Α.Τ.Ε. κ. Σάββας Σαββόπουλος.

Γενική περιγραφή
Στις εγκαταστάσεις του Κέντρου Επεξεργασίας Λυμάτων Ψυττάλειας (Κ.Ε.Λ.Ψ.) τα υγρά απόβλητα που λεκανοπεδίου υφίστανται τριτοβάθμια επεξεργασία. Τα προϊόντα αυτής της επεξεργασίας είναι α) νερό ποιότητας τέτοιας ώστε να μη δημιουργούνται προβλήματα στο οικοσύστημα του Σαρωνικού κόλπου στον οποίο διοχετεύεται και β) χωνευμένη και αφυδατωμένη ιλύς, περιεκτικότητας σε στερεά περίπου 28%. Η ημερήσια παραγωγή ιλύος κυμαίνεται αναλόγως των εισροών και μπορεί να φθάσει σε 750 τόνους / ημέρα. Προκειμένου να καταστεί δυνατή η χρήση της ιλύος είτε για την παραγωγή ενέργειας (με καύση της σε τσιμεντοβιομηχανίες ή σε μονάδες παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος) είτε ως εδαφοβελτιωτικού, προκρίθηκε η λύση της θερμικής ξήρανσης.
Το παραγόμενο προϊόν θα είναι ξηρή ιλύς σε κόκκους, πολύ μικρότερου όγκου από την αφυδατωμένη, πλήρως υγειονοποιημένη. Στην μονάδα θερμικής ξήρανσης που κατασκευάζεται θα ξηραίνεται το σύνολο της αφυδατωμένης ιλύος που παράγεται στο Κ.Ε.Λ. Ψυτάλλειας και παρέχεται η δυνατότητα ξήρανσης και ιλύος που θα μεταφέρεται από γειτονικά Κ.Ε.Λ.
Υπάρχουν διάφοροι τύποι θερμικής ξήρανσης. Στην περίπτωση της Ψυττάλειας επιλέχθηκε ως καταλληλότερη η ξήρανση με περιστρεφόμενα τύμπανα. Σύμφωνα με την ως άνω μέθοδο, η θερμική ξήρανση επιτυγχάνεται με τη διοχέτευση της ιλύος σε αργά περιστρεφόμενο κυλινδρικό τύμπανο, στο οποίο εισρέει ρεύμα πολύ θερμού αέρα, ο οποίος ανακυκλοφορείται από την έξοδο προς την είσοδο του τύμπανου. Η θερμοκρασία στην είσοδο του τύμπανου είναι 400-550ο C και στην έξοδο περίπου 100ο C. Με την θερμότητα του αέρα το περιεχόμενο νερό εξατμίζεται και η ιλύς ξηραίνεται.
Η ξηραμένη ιλύς και η παραγόμενη σκόνη διαχωρίζονται από του υδρατμούς με φίλτρα (κυκλώνες). Στη συνέχεια, η ξηραμένη ιλύς ψύχεται και κοσκινίζεται. Ένα ποσοστό (σκόνη και κόκκοι ιλύος μικρού μεγέθους) ανακυκλοφορείται προς την είσοδο, ενώ το υπόλοιπο οδηγείται προς τα σιλό αποθήκευσης. Ο εξερχόμενος από τους κυκλώνες αέρας περιέχει τους υδρατμούς που δημιουργήθηκαν κατά την εξάτμιση του νερού και διέρχεται από συμπυκνωτές για την απομάκρυνσή τους. Στη συνέχεια το μεγαλύτερο μέρος του ανακυκλοφορείται προς την είσοδο του ξηραντή, όπου θερμαίνεται πριν την είσοδό του στο τύμπανο.
Η θέρμανση του αέρα μπορεί να γίνει με δύο τρόπους: α) με παροχή της απαιτούμενης θερμότητας μόνο από την καύση φυσικού αερίου ή βιοαερίου, οπότε χαρακτηρίζεται ως λειτουργία με άμεση θέρμανση ή β) με παροχή θερμότητας κατά το μεγαλύτερο μέρος από τα καυσαέρια του αεροστρόβιλου (μονάδα συμπαραγωγής) που προτίθεται να εγκαταστήσει η ΕΥΔΑΠ στο νησί (λειτουργία με έμμεση θέρμανση), και κάλυψη του υπολοίπου μέρους της απαιτούμενης θερμότητας πάλι από την καύση φυσικού αερίου ή βιοαερίου. Η θερμότητα από τη μονάδα συμπαραγωγής παρέχεται στο σύστημα μέσω ειδικού εναλλάκτη.
Το υπόλοιπο μέρος του αέρα απορρίπτεται στην ατμόσφαιρα αφού πρώτα διέλθει από τις μονάδες θερμικής οξείδωσης (RTO), ώστε η ποιότητα των εξερχομένων από την εγκατάσταση απαερίων να είναι σύμφωνη με τους περιβαλλοντικούς όρους. Την προς κατασκευή μονάδα συμπληρώνουν διάφορες απαραίτητες για την λειτουργία της εγκατάστασης (συστήματα μεταφοράς και αποθήκευσης ιλύος, συστήματα ελέγχου και ασφάλειας, συστήματα παροχής ηλεκτρικής ενέργειας, συστήματα τροφοδοσίας κ.λ.π.). Το σύνολο της μονάδας ξήρανσης συνιστά ένα πολύπλοκο σύστημα, του οποίοι η κατασκευή απαιτεί υψηλό επίπεδο τεχνογνωσίας, ενώ τα χαρακτηριστικά του θα πρέπει να εξασφαλίζουν:
• Δυνατότητα αξιόπιστης και συνεχούς λειτουργίας με την απαιτούμενη δυναμικότητα για την επεξεργασία τόσο της παραγόμενης στο Κ.Ε.Λ. Ψυτάλλειας όσο και σε άλλα Κ.Ε.Λ. ιλύος
• Ασφάλεια λειτουργίας και ελαχιστοποίηση του κινδύνου ατυχήματος• Τήρηση των περιβαλλοντικών όρων για την αποφυγή της ρύπανσης του περιβάλλοντος και παραγωγή προϊόντος με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά.


Σωληνώσεις από το εργοτάξιο της μονάδας ξήρανσης.
Δύσκολο έργο
Η κατασκευή της μονάδας ξήρανσης αποτελεί ένα πρωτόγνωρο έργο για τα ελληνικά δεδομένα. Πρόκειται για ένα δύσκολο και απαιτητικό τεχνικά έργο. Το εντυπωσιακό στην συγκεκριμένα κατασκευή είναι ότι ξεκίνησε να κατασκευάζεται ουσιαστικά από μέσα προς τα έξω. Δηλαδή πρώτα έπρεπε τα τοποθετηθούν τα επιμέρους μηχανήματα όπως για παράδειγμα τα περιστρεφόμενα τύμπανα (τα οποία ήρθαν από το εξωτερικό και συγκεκριμένα από την Αυστρία) κτλ. και μετά να τοποθετηθεί η μεταλλική κατασκευή, τα πάνελ και τα υπόλοιπα τμήματα του έργου. Όλα λοιπόν όπως σημειώνει ο κ. Σαββόπουλος έπρεπε να γίνουν με μεγάλη ακρίβεια και να υπάρχει ένα οργανόγραμμα για το πότε θα μπει το κάθε κομμάτι. Παράλληλα όμως προσθέτει «ήταν πολύ κρίσιμο το κάθε μηχάνημα να είναι στο εργοτάξιο στην ώρα του. Δεν μπορούσαμε να συνεχίζουμε την ανέγερση του μεταλλικού φορέα στο πιο πάνω πατάρι αν δεν είχε μπει το μίξερ για παράδειγμα». Σήμερα στο εργοτάξιο δουλεύουν γύρω στα 50 έργα αλλά συνολικά μαζί με τους τεχνίτες που εργάζονται και στα μηχανουργία για τα επιμέρους στοιχεία του έργου ανέρχονται στα 200 άτομα. Σημειώνεται ότι τα επιμέρους τμήματα της μεταλλικής κατασκευής έχουν κατασκευαστεί εξ’ ολοκλήρου στην Ελλάδα και συναρμολογούνται στο εργοτάξιο.
Σχετικά με την επιλογή του συγκεκριμένου τρόπου ξήρανσης ο κ. Καλαιτζής σημείωσε ότι «Υπάρχουν διάφοροι τρόποι ξήρανσης. Εμείς εδώ επιλέξαμε την μεθοδο ξήρανσης με περιστρεφόμενα τύμπανα». Ο υπεύθυνος Μηχανικός του έργου της ξήρανσης της Κοινοπραξίας Ακτωρ Α.Τ.Ε.- Αθηνά Α.Τ.Ε. κ. Σάββας Σαββόπουλος, συμπληρώνοντας υποστήριξε ότι: «Αυτό γίνεται γιατί είναι πολύ μεγάλη μονάδα. Δηλαδή, η δυναμικότητα εξάτμισης που θέλουμε ανά ώρα είναι τόσο μεγάλη που η πιο ενδεδειγμένη τεχνολογία είναι τα περιστρεφόμενα τύμπανα». Παράλληλα όπως μας ενημέρωσε ο κ. Καλαιτζής από τις 4 γραμμές επεξεργασίας της λυματολάσπης σήμερα οι γραμμές Α και Β έχουν προχωρήσει στο 80% περίπου της κατασκευής και αναμένεται να ολοκληρωθούν στις αρχές Απριλίου 2007, ενώ οι υπόλοιπες δύο θα ολοκληρωθούν σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα τον Μάιο του 2007. Στη συνέχεια θα αρχίσει η 4μηνη δοκιμαστική λειτουργία και θα ακολουθήσει 15μηνη λειτουργία από τον εργολάβο προκειμένου να παράγονται οι συμβατικές αποδόσεις ξηραμένου προϊόντος δηλαδή 78% ξηρότητα. Σημειώνεται ότι το τελικό προϊόν θα είναι υπό την μορφή κόκκων (5 χιλιοστά). Με την ξήρανση εκτός από τα πλεονεκτήματα στη διάθεση και μεταφορά που προκύπτουν από τη μείωση του βάρους της προς διάθεση ιλύος, επιτυγχάνεται και η πλήρης υγειονοποίηση της χωρίς απώλεια των οργανικών και θρεπτικών συστατικών της. Έτσι το ξηραμένο προϊόν είναι εύχρηστο και ελκυστικό και μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν πρώτη ύλη καύσιμο σε τσιμεντοβιομηχανίες και θερμοηλεκτρικούς σταθμούς καθώς και για λίπασμα για γεωργική χρήση.

Δεν υπάρχουν σχόλια: